Життєвий цикл бізнесу: 5 етапів розвитку

Розбираємося, чим бізнес схожий на живий організм і навіщо «годувати» власну справу інвестиціями, навіть якщо воно вже виросло.

Будь-яка компанія за час свого існування проходить певні етапи розвитку бізнесу. І в сімейному кафе, і в інтернет-магазині одягу, і на заводі з виробництва сталевих труб є схожі процеси і проблеми, які економісти порівнюють з існуванням живого організму. З цих етапів складається повний життєвий цикл бізнесу.

Таке порівняння можливе ще й тому, що на кожній зі стадій бізнес, як і живий організм, потрібно «підгодовувати» інвестиціями, щоб він жив і розвивався.

Головне, чим бізнес відрізняється від живої істоти: смерть в його сценарії зовсім не обов'язкова. І підприємцю важливо розуміти, на якому етапі розвитку знаходиться його компанія, щоб знати, як ростити її далі.
1.Стадія підстави

Ви відкриваєте бізнес. Це означає, що Ви вже оцінили життєздатність ідеї, врахували всі ризики, порахували, які витрати чекають вас на старті, і написали фінансовий план.

На стадії заснування ви реєструєте ІП або ТОВ, набираєте команду, шукаєте перших клієнтів. У цей момент проекту потрібне фінансування. Знайти його джерела можна різними способами — все буде залежати від типу бізнесу і вашого уявлення про те, як справа повинна розвиватися.

Як залучити гроші?

Хоча б частину стартового капіталу вам потрібно буде зібрати самостійно: накопичити гроші або, наприклад, продати нерухомість. Якщо особистих заощаджень для старту не вистачить, знайти фінансування можна наступними способами:

1. Звернутися за державною підтримкою
Якщо у вас бізнес, значимий для регіону, то ви можете попросити фінансову (і не тільки) допомогу у держави за спеціальними програмами підтримки бізнесу.
2. Зібрати потрібну суму за допомогою краудфандингу "колективне фінансування" на самому початку проекту може спрацювати, якщо у вас творчий проект або незвичайний продукт — ви робите щось, що хочеться негайно замовити.
3. Знайти венчурного інвестора
У стартап, пов'язаний з технологіями, на стадії заснування можна залучити венчурного інвестора. Зазвичай це фахівець в області технологій, який вкладає свої ресурси в швидкозростаючі стартапи, розраховуючи на більший прибуток. Ресурси-це не тільки гроші, а й знання. Інвестор може запропонувати стратегію розвитку, шукати і навчати фахівців, знаходити потрібні контакти — щоб швидше домогтися результату і окупити свої фінансові вкладення.
Запускаючи бізнес з венчурним інвестором, варто хоча б 50% інвестувати самостійно, інакше велика ймовірність, що ваш партнер буде занадто сильно впливати на процеси, розраховуючи отримати більше прибутку.
4. Взяти обладнання або майно в лізинг
Якщо для бізнесу потрібен автомобіль, велике обладнання або приміщення, то можна взяти його в лізинг: ви берете майно в оренду, але з можливістю викупити його повністю. Лізинговий внесок не сильно вдарить по бюджету, і при цьому у вас буде обладнання, яке, швидше за все, окупить внески за нього. Якийсь час ви платите за майно в лізингу, але воно працює на Вас і постійно приносить прибуток.

2.Стадія виходу в нуль

На цьому етапі ви можете повернути гроші, які витратили на відкриття справи. У бізнесу з'являється мінімальний прибуток, і з його допомогою можна підтримувати оборот: грошей від продажу товарів вистачає, щоб купувати нові партії. Але коштів може не вистачати на поліпшення, які дозволять отримувати більше прибутку: ви не можете найняти нових співробітників або закупити більше товару. Так що бізнесу як і раніше потрібне фінансування.

Як залучити гроші?


1. Взяти мікропозику в МФО
Умови мікропозик для бізнесу сильно відрізняються від умов для споживчих позик — річна ставка по ним значно нижче (від 20%). До того ж в кожному регіоні є МФО підприємницького фінансування, які видають бізнесменам кредити за зниженою ставкою — від 8-9% річних. Як отримати мікропозик для розвитку своєї справи, читайте в нашій статті.
2. Організувати збір грошей за допомогою краудфандингу
На цьому етапі теж можна звернутися за «колективним фінансуванням», особливо якщо ви виробляєте товари — краудфандінговая майданчик може стати додатковим ринком збуту.

3.Стадія зростання

У бізнесу збільшується прибуток і число клієнтів: можна роздавати борги, якщо вони є, наймати нових співробітників, нарощувати обсяги виробництва. Додаткові інвестиції варто пустити на поліпшення сервісу і вирішення проблем, які заважають розвитку. Припустимо, вашій кур'єрській службі потрібні не дві машини, а п'ять. Або сайт інтернет-магазину варто серйозно переробити.

Також на цьому етапі велика ймовірність зіткнутися з касовими розривами: коли ви вже заробили гроші, але на руках їх поки немає і ви не можете пустити їх в оборот або витратити.

Як залучити гроші?

1. Підключити фактора в схему оплати 
Якщо ви займаєтеся торгівлею, саме зараз у вас стає більше клієнтів, а значить, потрібно більше купувати і продавати. Багато компаній продають товари і Послуги з відстрочкою платежу: отримали або продали товар сьогодні, а гроші за нього перерахують тільки через місяць або два. Щоб не було касового розриву, можна підключати в відносини між покупцем і продавцем фактора. Спеціальна компанія або банк платить продавцю за товар в момент поставки, а у покупця залишається відстрочка: він платить за товар пізніше і вже фактору.
2. Взяти обладнання або майно в лізинги
На цій стадії додаткове обладнання, транспорт або нерухомість не обов'язково Купувати — можна взяти необхідне в лізинг і викупити пізніше, коли обладнання дозволить більше заробляти.
3. Взяти кредит 
Зростаючому бізнесу, існуючому пару років, кредит або позику схвалять з більшою ймовірністю. Отримати пільгові умови або заручитися гарантійною підтримкою по кредиту можна в банках і МФО, які працюють за програмами державної підтримки.
4. Продати частку бізнеса 
Так ви отримаєте не тільки гроші на подальший розвиток, а й бізнес-партнера. Щоб уникнути можливих конфліктів і не стати жертвою недобросовісного колеги, уважно підходьте до вибору: обов'язково юридично зафіксуйте продаж бізнесу, складіть договір, в якому буде чітко прописано, які права є у партнерів і яка у них роль в проекті.
5. Залучити спів инвесторов
 Ваш бізнес вже успішний, а значить, більше шансів, що ним зацікавляться інвестори. Шукати їх можна серед колег і знайомих, на краудфандінгових майданчиках і галузевих форумах.

4.Стадія зрілості

На цій стадії бізнес перестає інтенсивно рости і стає стійким до зовнішніх обставин. Проблеми в економіці (наприклад, зростання цін на сировину) або форс-мажори не повинні стати для компанії смертельним вироком — на цей випадок повинна бути фінансова подушка безпеки, яка дозволить пережити кризу і знайти вихід із ситуації.

Хоча ризиків стало менше, пускати все на самоплив не варто. Якщо ви будете тримати ситуацію під контролем, то зможете довго залишатися на цій стадії. Але можна розвивати бізнес далі і масштабувати його. Наприклад, розширити географію і обсяг продажів або збільшити число торгових точок в своєму регіоні. Це зажадає не тільки зусиль, але і фінансів.

Як залучити гроші?

Для масштабування бізнесу однієї тільки прибутку може не вистачити. Залучити додаткові гроші можна вже знайомими вам методами. Вибирати їх варто виходячи зі специфіки бізнесу. Якщо у вас транспортна компанія або таксопарк і Вам потрібно більше машин — підійде Лізинг. Якщо у вас салон краси і ви хочете запустити рекламну кампанію, щоб залучити нових клієнтів, — можете взяти мікропозику в МФО. Потрібна нова точка-подумайте, можливо, вам підійде кредит.

1. Взяти позику за допомогою краудінвестінга
Краудінвестінг-спосіб отримати позики на спеціальних інтернет-майданчиках. На цьому етапі бізнесу фінансова звітність компанії, швидше за все, не викличе сумнівів у потенційних інвесторів, і позику вийде взяти досить швидко.
2. Взяти кредит
Для зрілого підприємства кредит-цілком безпечний спосіб залучити гроші, якщо ви, звичайно, прекрасно розумієте, на що вони підуть. При цьому зрілість компанії зовсім не позбавляє вас можливості отримати пільги.
3. Випустити цінні папери 
Юридичні особи на стадії зрілості можуть випустити акції та облігації, щоб залучити додаткові гроші.

Акція-це свого роду "розпродаж" мікродолей компанії: акціонер дає вам гроші, а натомість отримує відсоток з можливого прибутку. До того ж голоси акціонерів потрібно буде враховувати, приймаючи рішення про розвиток компанії.

Облігація-це боргове зобов'язання, за яким ви, образно кажучи, займаєте гроші у покупця і зобов'язуєтеся через деякий час повернути більше.

5.Стадія занепаду

Прибуток знижується, зростають витрати, губляться клієнти — це ознаки стадії занепаду. Можливо, що навіть якщо у вас є нові клієнти, чистий прибуток все одно не збільшується: гроші підуть на погашення витрат.

Але стадія занепаду не обов'язково віщує закриття бізнесу. На цьому етапі підприємство все ще можна врятувати.

Як залучити гроші?


На цій стадії не поспішайте закривати проблему простим вливанням грошей в існуючу структуру. Спочатку визначте проблеми: можливо, зараз ви витрачаєте гроші неефективно і Ваші бюджети просто необхідно перерозподілити.

Налагодьте внутрішні процеси, спробуйте привнести в бізнес щось нове. Це можуть бути управлінські рішення-наприклад, введіть нову систему мотивації співробітників або впровадите програму, яка буде оптимізувати їх працю. Можна спробувати і стратегічні нововведення: почати продавати товар, якого немає у конкурентів, або ж розробити зручний мобільний додаток, за допомогою якого вийде вийти на нових клієнтів. Гроші для цього можна залучити вже відомими вам способами — наприклад, взяти кредит або позику, знайти співінвесторів.

П'ять стадій-не обов'язковий сценарій

Не обов'язково, що ваш бізнес пройде всі ці п'ять стадій і що етапи змінюватимуть один одного строго в описаному порядку. Якісь компанії переходять на стадію занепаду відразу після відкриття, інші працюють роками, переходячи від стадії зрілості до стадії розширення — все індивідуально і залежить від рішень, які ви приймаєте.